دکتر امیرفروهرفر(مدرس حرفه ایی آزمون های بین المللی زبان انگلیسی) : 09173140863  Duolingo, GMAT, GRE, IELTS, TOEFL, MCHE, CELPIP
دکتر امیرفروهرفر(مدرس حرفه ایی آزمون های بین المللی زبان انگلیسی) : 09173140863  Duolingo, GMAT, GRE, IELTS, TOEFL, MCHE, CELPIP

دکتر امیرفروهرفر(مدرس حرفه ایی آزمون های بین المللی زبان انگلیسی) : 09173140863 Duolingo, GMAT, GRE, IELTS, TOEFL, MCHE, CELPIP

برگزاری کلا س های آنلاین از طریق "Skype" و "Whatsapp"

Bandscore

نکته 1: هدف واقعبینانه و قابل حصولی را برای خود قرار دهید.

برای اینکه طیف نمره رضایت بخشی را در IELTS  دریافت کنید، باید واقع بین باشید. اگر می خواهید به مهارت بخصوصی در زبان انگلیسی دست یابید باید بصورت مداوم و شدیدی تمرین کنید. قبل از شروع تمرین باید بدانید که هر کدام ا طیف نمره ها در این آزمون چه معنایی دارد. در زیر معنای طیف نمره های آورده شده است.

9  کاربر- متخصص ( Expert User ): بطور کامل و در تمامی چهار مهارت انگلیسی متخصص و ماهر است . زبان انگلیسی وی دقیق ، بجا و فصیح است.

8 کاربر بسیار خوب ( Very Good User ) : بطور کامل می تواند از زبان استفاده کند؛ تنها در مواردی اشتباهاتی در کاربرد زبان دارد ؛ در برخی از موقعیتها متوجة مفهوم کلام نمی گردد. از عهدة بحثهای پیچیده و پر چزئیات بخوبی بر می آید.

7 کاربر خوب ( Good User ) : می تواند از زبان استفاده کند ؛ زبان وی همراه با عدم تناسب و گاهاً همراه با عدم درک کلام می باشد اما بطور کل از عهدة بحثهای پیچیده بر می آید.

6 کاربر آشنا( Competent User )  : وی با زبان آشنایی دارد و بطور کل به استثنای ؟ عدم تناسب و عدم درک کلام می تواند بطور مؤثری از دانش زبان انگلیسی بهره ببرد. او می تواند نسبتاً جملات پیچیده بکار ببرد و درک کند ، بخصوص در موقعیتهای آشنا.

5  کاربرد پایه (‌Modest User  ) : بطور نسبی با زبان آشنا است ؛ در بسیار از مواقع مفهوم کلی را می رساند ، هر چند که احتمال اشتباه درزبان وی زیاد است. در زمینة کاری خود می تواند ، بصورت پایداری از زبان استفاده کند.

4  کاربرد محدود( Limited User ): زبان وی تنها به چند موقعیت آشنا محدود می شود. اشتباهات بسیاری در درک زبان و کاربرد آن دارد. قادر به استفاده از گفتار و جملات پیچیده نیست.

3 کاربرد کاملاً محدود ( Extremely Limited User ) : فقط در موارد کاملاً آشنا می تواند مفهوم بسیار کلی را منتقل یا درک کند. تپق بسیاری در گفتار اوست.

2  کاربر متناوب ( Intermittent  User ) :قادر به ایجاد هیچ ارتباطی جز د موارد کاملاً آشنا، آن هم با واژه های پراکنده و متناوب نمی باشد. تنها نیازهای اولیة خود را می تواند با زبان ( نه بطور کامل ) برطرف کند. مشکلات پایه ای و اساسی در درک گفتار و نوشتار انگلیسی دارد.

1  غیر کاربرد( Non User ) : فقط می تواند از چند واژة انگلیسی استفاده کند، همین.

0 کاربر امتحان نداده است : برگه سفید است.

باید بگویم که شخصاً با توجه به نتایج شاگردانم بر این عقیده ام که برای تغییر یک طیف نمره به طیف نمره ای بالاتر حدوداً 3 ماه زمان و تمرینات شدید و فشرده لازم می باشد.

IELTS

آزمون IELTS  که مخفف :

International English Language Testing System

میباشد در 100 کشور برگزار میشود.هدف این ازمون ارزیابی میزان آمادگی متقاضیان ادامه تحصیل یا آموزش در سطح بالاتردر دانشگاههایی که به زبان انگلیسی می باشند- و یا مهاجرت و اخذ اقامت در کشورهای انگلیسی زبان میباشد.

مدت زمان آزمون 2ساعت و 45 دقیقه بوده و شامل 4 بخش زیر است:

Listening-Speaking-Reading-Writing

2نوع ازمونIELTS وجود دارد:

ACADEMIC:جهت تحصیلات ادامه تحصیل و اموزش

GENERAL TRAINING:جهت مهاجرت و اقامت

(توضیحات:نتا یج حاصل از نوع آکادمیک برای ارزیابی تناسب دانش زبانی فرد برای ادامه تحصیل در مقاطع لیسانس فوق تیسانس و بالاتر می باشد.نوع جنرال برای ان دسته از متقاضیانی مناسب می باشد که هدف انها تنها گرفتن گواهینامه حرفه یا دوره ای می با شد.همچنین این نوع IELTS برای متقاضیان مهاجرت به استرالیا و نیوزلندو برای دانش اموزانی که هدف آنها تحصیل در دورههای اموزشی غیر عالی (تحصیلات نوع دوم)در یک کشور انگلیسی زبان است مناسب می باشد.بخش READINGوWRITINGدر این نوع آزمون از اهمیت کمتری نسبت به نوع آکادمیک برخوردارند اما تستهای SPEAKINGوLISTENINGدر هر دو نوع یکسان و پر اهمیت می باشند.)

 مهم نیست که قصد ادامه تحصیل در چه رشته ای داریدو یا چه رشته ای خوانده اید تمامی داوطلبین به تستهای یکسانی پاسخ میدهند.هدف امتحان دانش شما در رشته خاصی نیست بلکه تنها مهارتهای زبانی شما ارزیابی میگردند.(بخش READING در نوع آکادمیک بیشتر موضوعات علمی است و در نوع جنرال موضوعاتی اجتماعی است .)

جواب تستها را بر روی پاسخ نامه می نویسید و حق اینکه سوالات را با خود از سالن آزمون بیرون بیاورید نخواهید داشت .

شما میتوانید آزمون IELTS را در نزدیکترین مرکز برگزاری این آزمون بدهید و لازم نیست همچون گذشته حتما به سفارت انگلیس در تهران مراجعه کنید . برای اطلاعات بیشتر پیرامون نزدیکترین مرکز بر گزار کننده ی IELTS می توانید به سایت سازمان سنجش آزمون کشور :www.sanjesh.org  مراجعه فرمایید .

در برخی از مراکز بر گزار کننده ی  این آزمون امکان انتخاب نوع کامپیو تری بخش هایLISTENING-READING-WRITINGوجود دارد.به این نوع ازمون CBIELTS گفته میشود.

در این ازمون رد یا قبولی مفهومی ندارد.

دانشگاه یا محلی که قصد ادامه تحصیل در ان را دارید شما را از طیف-نمرهBANDSCORE))لازم اگاه می سازد.

 4- می توانم یادداشتهایی را بر روی تمام برگه های سؤال بنویسم .

پاسخ : بله ، اما نمی توانید برگه های سؤالات را از جلسه آزمون بیرون بیاورید و باید بدانید که ملاک تصمیم گیری در مورد طیف نمره نهایی شما تنها پاسخنامه خواهد بود.

5- برخلاف دیگر آزمونهای زبان انگلیسی ؛ آزمون IELTS  از سؤالات بسیار متنوعی تشکیل شده است.

پاسخ : بلکه ،سؤالات بسیار متفاوت و متنوع می باشند و این نشان دهندة این امر است که داوطلب باید قبلاً با سؤالات متفاوت این آزمون کار کرده وآشنا شده باشد. پیشنهاد می کنم که در صورت وقت و هزینه حتماً یکبار بصورت آزمایشی و برای آشنا شدن با مراحل برگزاری آزمون ، در این امتحان شرکت کنید.

6- آزمون IELTS بصورتی طراحی شده است که با جلوتر رفتن درهرتست با سؤالات مشکل تری روبرو می شوم و تست شنیداری فقط یکبار شنیده می شود.

پاسخ : بله ، این موضوع صحت دارد. اما سؤالات آزمون بصورت مرحله به مرحله است و پس از اتمام یک مرحله شما وقت خواهید داشت که قبل از شنیدن نوار مرحلة بعد ، سؤالات را از پیش بخوانید. در انتهای هر مرحله یک دقیقه به شما وقت داده می شود که آنچه را که شنیده اید بیاد بیاورید یا در ذهن مرتب کنید.

7- دوکارِ نوشتاری دارم و برای گرفتن نمره کامل باید حتماً این بخش را تمام کنم.

پاسخ : بله ، شما باید هردو کار را تمام کنید تا بتوانید نمره خوبی در قسمت نوشتاری دریافت کنید. چونکه از مشکلات داوطلبین وقت کم آوردن است. باید در طی تمرینهای قبلی و بطور تدریجی وقت نوشتنتان را کم کم کاهش دهید تا جایی که برای نوشتن هر دو کار نوشتاری تنها یک ساعت زمان صرف کنید یعنی زمان واقعی آزمون.

8- سؤالاتی که در قسمت گفتاری از من پرسیده می شود از قبل تعیین شده اند.

پاسخ : بله ، این سؤالات از بانک سؤالات IELTS گرفته شده است. در تست گفتاری که به شرح ؟ و نکات این تست می پردازیم به کتابهایی که می توانید برای افزایش نمره تان در این قسمت رجوع کنید اشاره خواهم کرد.

9- نتایج آزمون در مدت کوتاهی از آزمون بدستم خواهد رسید.

پاسخ : درست است. بر خلاف دیگر ازمونها ، نتایج IELTS دوهفته پس از زمان برگزاری بدست داوطلب می رسد. البته باید گفت که به هیچ وجه نمی توان زودتراز دوهفته به نتایج دسترسی پیدا کرد.

10- حتی اگر نمره رضایت بخشی هم بیاورم، نمی توان گفت که قطعاً در دورة ای که می خواهم پذیرفته خواهم شد.

پاسخ : بله. نتایج آزمون IELTS برای اهداف گوناگونی استفاده می گردند و صرفاً بدست آوردن یک طیف نمرة خوب دلیل محکمی بر پذیرفته شدن شما در دورة تقاضا نیست . چرا که برگزار کنندگان دوره مورد نظر شما هم از شما می خواهند که یک طیف- نمره حداقل را در بعضی از تستها دریافت کنید ( مثلاً حداقل طیف نمره را معمولاً در قسمت گفتاری قائل می شوند) و هم اینکه طیف نمرة کلی شما که از مجموع تمامی طیف نمره ها بدست آمده نباید کمتر از یک حداقل تعیین شده باشد . بعضی مواقع داوطلبینی را دیده ام که بدون آگاهی از حداقل طیف- نمرة مورد لزوم شروع به کار کردن IELTS می کنند. این کار ، کار اشتباهی است.

حتماً ، قبل از اینکه شروع به خواندن کنید ، نمرة مورد نظر را از برگزار کنندگان دورة تخصصی که قصد ورود به آن را دارید . بپرسید.

نکات اساسی و ساده ای که قبل از ازمون باید به آنها توجه شود

نکته 2 IELTS: از یک برنامة منظم درخواندن تبعیت کنید.

ببینید که در روز چند ساعت می توانید برای زبان صرف کنید. فقط بر روی نقطه ضعفهای زبانیتان متمرکز نشوید ، چرا که قسمتها و مهارتهای دیگر را پس از مدتی از دست خواهید داد. بطور منظم تمرین کنید و فراموش نکین د که در بین هر مرحله باید به خودتان استراحت دهید . بارها افرادی را دیده ام که برای مدت کوتاهی بصورت شبانه روزی زبان می خوانند و بعد به این نتیجه می رسند که کار مشکلی است و کتابها را کنار می گذارند این نکته را فراموش نکنید که شما در یک محیط غیر انگلیسی زبان می خواهید زبان یک ملت دیگر را یاد بگیرید . پس حداقل باید یکسال قبل از آزمون به فکر افزایش سطح مهارت خود در زبان باشید. یک روز در هفته را بطور کامل برای تفریح اختصاص دهید.

راز موفقیت مداومت ، نظم و پشتکار است نه یک شبه ره صد ساله رفتن. از هر فرصتی برای گوش دادن به یک متن انگلیسی استفاده کنید در هر جاو در هر موقعیتی . برنامه ها و فیلمهای انگلیسی تماشا کنیدو به نوارها و رادیوهای زبان انگلیسی گوش کنید. فقط به شما توصیه می کنم که اولاً حدالامکان به رادیوها و زبانهایی گوش دهید که لهجة آنها انگلیسی باشد نه آمریکایی ( چرا که در آزمون شنیداری ، شما به نواری که توسط یک گویندة انگلیسی صحبت شده گوش خواهدی داد ) و دیگر اینکه مهارت شنیداری زبان زمان بیشتری نسبت به دیگر مهارتها می برد . پس اعتماد به نفس و مداومت داشته باشید.

معمولاً پیشرفت مهارت خود در شنیدن را به این صورت می توانید ارزیابی کنید که در ابتدا از یک متن فقط یک کلمه و در مراحل بعد چند کلمه و در مراحل بالاتر یک جمله یا یک پاراگراف را متوجه می شوید.بهتر است که صراحتاً عرض کنم که اکثر افرادی که مدرس زبان می باشند نیز بعضا’ در برخی از کلمات مشکل شنیداری دارند. مرحلة نهایی مهارت شنیداری این نیست که همچون فارسی تمام آنچه را که د متن نوار آمده است متوجه شوید. بلکه در این مرحله شما می توانید حدسی با احتمال بسیار قوی بزنید که منظور کلی گوینده چه بوده و به این مرحله از شنیدن رسیده باشید که بتوانید برخی لغاتی را که صورت سؤال از شما خواست عیناً پیدا کرده و در پاسخنامه بنویسید.

سعی کنید هر روز متن جدیدی را از مجلات ، روزنامه ها و کتابهای Reading انتخاب کرده و مطالعه کنید. واژه های جدید را از متن بیرون بیاورید و به این روشی که شرح خواهم داد مرتب کنید. ابتدا حدود 50 عدد یا تعداد بیشتری کاغذ « آ 4  » را  به چهار قسمت کاملاً مساوی تقسیم کنید. به کارتهای بدست آمده « فلش کارت می گویند »واژه جدید را بطور خوانا و پشت همان کارت معنی آن را به فارسی بنویسید ، بعلاوة جمله ای که آن واژه در آ“ بکار رفته بوده است. زمانی که تعداد کارتهایتان به 50 عدد رسید ، آنها را بطور روزانه مرور کنید.

کارتهایی که معنی آنها را می دانید ، کنار بگذارید و تنها کارتهایی را نگه دارید که یا معنی آنان را از یاد برده اید و یا مدت طولانی زمان لاطم دارید تا معنی آنها را بیاد بیاورید.

کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که یک جعبة فلاش کارت داشته باشید . جعبة فلاس کارت ، می تواند جعبه ای با 6 خانه باشد. در خانه اول کارتهایی را بگذارید که امروز یاد گرفته اید یا اینکه نمی دانید . روز بعد ، پس از مرور کارتهایی را که معنی واژه های آنها را می دانید به خانه بعد منتقل کنید. روز بعد کارتای خانه اول و خانة دوم را مرور کنید و اگر معنی آنها را می دانستید کارتها را به خانه سوم منتقل کنیدو همینطور تا خانة ششم.

در نهایت کارتهایی که به این خانه رسیده اند 5 مرحله تکرر و یاد آوری را گذرانده اند و در ذهن شما جایگزین شده اند.

پس از مدتی کارتهای زیادی ( حدوداً 400 یا بیشتر ) در خانة ششم جمع می شود.، حالا موقع مرور درباره آنهاست. اگر معنی واژه ای را فراموش کرده اید دوباره آنرا در خانه اول بگذارید و از نو مراحل را تکرار کنید . همیشه به یاد داشته باشید که فقط یک معادل را برای واژه مورد نظر در پشت کارت بنویسید.

تحقیقات روانشناسی یادگیری نشان داده است که به این صورت معنی واژه را بهتر یاد می گیرید تا اینکه بخواهید چند معنی یک واژه را با هم به ذهن بسپارید .